MEMAKNAI TERMINOLOGI JIHAD DALAM AL-QUR`AN DAN HADIS

A. Rahman Ritonga

Abstract


The term jihad in al-Qur`an is used for two things. The first term is the general definition which means shed the all abilities for struggle to uphold the truth and to fight against evil in order to obtain the God’s blessing. In this sense, jihad becomes an individual duty of every Muslim based on their capabilities, and the implementation of jihad is based on the Islamic law. The second term is the specific definition which means mobilize all capabilities against enemies of Islam. In this sense, jihad should be based on the decision of the leader and implemented in an organized manner, in order not to get out of prescribed ethics of jihad. Jihad carried out as the last alternative to defend community and religion, conducted in defensive rather than offensive. Jihad in the form of terrorism, suicide and the like are n admitted as prescribed jihad. The verses of the Qur’an and hadith talk a lot about the issue of jihad as evidence of the important role of jihad in establishing the truth on this earth. Jihad in the Qur'an and the hadith interpreted as an effort to establish the truth of God.

Istilah jihad di al-Qur`an digunakan untuk dua hal. Istilah pertama adalah definisi umum yang berarti menumpahkan semua kemampuan untuk perjuangan menegakkan kebenaran dan melawan kejahatan untuk mendapatkan berkat Tuhan. Dalam hal ini, jihad menjadi kewajiban individu dari setiap Muslim sesuai dengan kemampuan mereka, dan pelaksanaan jihad adalah sesuai dengan hukum Islam. Istilah kedua adalah definisi khusus yang berarti untuk memobilisasi semua kemampuan melawan musuh-musuh Islam. Dalam hal ini, jihad harus didasarkan pada keputusan pemimpin dan dilaksanakan secara terorganisir, agar tidak keluar dari etika ditentukan dari jihad. Jihad dilakukan sebagai alternatif terakhir untuk membela masyarakat dan agama, yang dilakukan secara defensif daripada ofensif. Jihad dalam bentuk terorisme, bunuh diri dan sejenisnya tidak diterima sebagai jihad yang ditentukan. Ayat al-Qur’an dan hadis Rasulullah banyak membicarakan persoalan jihad sebagai bukti pentingnya peran jihad dalam menegakkan kebenaran di bumi ini. Jihad dalam menurut al-Qur’an dan hadis dimaknai sebagai upaya maksimal untuk menegakkan kebenaran Allah.

Keywords


Jihad, Terrorism.

Full Text:

PDF

References


Buku Teks

Al-Baqi, Muhammad Fuad, Abd, al-Mu`jam al-Mufahras li Al-fazh al- Qur`an (Beirut: Dar al-Fikr, l987).

Al-Fairuzy, Muhammad Ya`qub, Majmu`at al-Tafasir (Beirut: Matba`ah al-Amirah, Cet. I, th. 1317 H).

Al-Gazaly, Muhammad, Fiqh al-Sirah (Beirut: Dar al-Kutub al-Hadits, Cet. II, 1987).

Al-Maraghy, Ahmad Mushthafa, Tafsir al-Maraghy (Beirut: Dar al-Fikr,t.th).

Al-Qasimy, Muhammad Jamaluddin, Mahasin al-Ta`wil (Mesir: Isa al-Babi al-Halaby, t.th).

Al-Qurthubi, Muhammad, al-Jami` li Ahkam al-Qur`an (Mesir: Dar al-Fikr, l961).

Al-Sayis, Muhammad Ali, Tafsir Ayat al-Ahkam, Bag. III, (Riyadh: Dar al-Fikr, t.th).

Al-Shabuni, Muhammad Ali, Tafsir Ahkam Min al-Qur`an (Mesir: Dar al-Fikr, Jilid II, t.th).

Al-Syaukany, Muhammad, Fath al-Qadir, (Mesir: Dar al-Fikr, t.th).

al-Zubaidi, Imam, Mukhtahar Shahih al-Bukhari, Terj. Oleh Drs. Cecep Samsul Hari dan Tholib Anis, dengan Judul: Ringkasan Shahih al-Mukhari (Bandung: Mizan, Cet. IV, 2000).

Hamka, Tafsir al-Azhar (Jakarta: Pustakan Panjimas, t.th).

Ibnu Qayyim, Zâd al-Ma’âd Fi Hadyi Khairil ‘Ibâd, Tahqîq Syu’aib al-Arnauth dan Abdil Qadir al-Arna`uth. Jilid 3, Cet. 2, (Mesir: Dar al-Fikr, 1421).

Imam Aby Zakariya bin Syarf al-Nawawy, Riyadah al-Shalihin (Damaskus: Muassasah `Ulum al-Qur`an, 1990), cet. I.

Ridha, Muhammad Rasyid, Tafsir al-Qur`an al-Karim (tafsir al-Manar) (Mesir: Dar al-Fikr, t.th).

Salman Harun, dkk., (ed.al), Ensiklopedi al-Qur`an Kajian Kosa Kata dan Tafsirnya (Jakarta: Yayasan Bimantara, 1997).

Shihab, M. Qurais, Tafsir al-Mishbah (Jakarta: Perpustakaan Umum Islam Jama, th. 2005).

Jurnal

Abdillah, Junaidi, "Radikalisme Agama: Dekonstruksi Tafsir Ayat-Ayat “Kekerasan” dalam Al-Qur’an." Kalam, 8.2, 2014.

Arake, Lukman. "Pendekatan Hukum Islam Terhadap Jihad dan Terorisme." Ulumuna, 16.1, 2012.

Bakri, Syamsul, "Islam dan Wacana Radikalisme Agama Kontemporer." Jurnal Dinika, 3.1, 2004.

Ummah, Sun, "Akar Radikalisme Islam di Indonesia." Humanika, 12.1, 2012.

Hanafi, Muchlis Muhammad. "Problematika Terjemahan Al-Qur’an Studi pada Beberapa Penerbitan Al-Qur'an dan Kasus Kontemporer.", Suhuf Jurnal Pengkajian Al-Qur'an dan Budaya, 4.2, 2011

Laisa, Emna, "Islam dan Radikalisme." Islamuna: Jurnal Studi Islam, 1.1, 2014

Mustaqim, Abdul, "Deradikalisasi Penafsiran Al-Qur'an dalam Konteks Keindonesiaan yang Multikultur." Suhuf Jurnal Pengkajian Al-Qur'an dan Budaya, 6.2, 2013.

Nadia, Zunly, "Akar-Akar Radikalisme Islam dalam Tafsir fi Zilal Al-Qur’an Karya Sayyid Qutb." Mukaddimah: Jurnal Studi Islam, 18.2, 2012.

Ratnasari, Dwi, "Fundamentalisme Islam." Komunika: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 4.1, 2010.

Shidiq, Ghofar, "Teori Maqashid Al-Syari'ah dalam Hukum Islam." Majalah Ilmiah Sultan Agung, 44.11.8, 2018.

Subhan, Zaitunah, "Tafsir kebencian." Studi Bias Gender dalam Tafsir Qur’an [Tafsir of Hatred. The Study of Gender Biased in the Qur’an ic Exegesis]. Yogyakarta: LKiS (1999).

Syukri, Ahmad, "Metodologi Tafsir al-Qur'an kontemporer dalam pemikiran Fazlur Rahman, " Kontekstualita, 20.1, 2005.

Wartini, Atik. "Corak Penafsiran M. Quraish Shihab dalam Tafsir al-Misbah." Hunafa: Jurnal Studia Islamika, 11.1, 2014.

Yuslem, Nawir, "Kontekstualisasi Pemahaman Hadis.", Miqot: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 34.1, 2010.




DOI: http://dx.doi.org/10.30983/islam_realitas.v2i1.105

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 A. Rahman Ritonga

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Islam Realitas : Journal of Islamic and Social Studies
Indexed By:




Creative Commons License
Islam Realitas: Journal of Islamic & Social Studies
Licensed Under a a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License